Manifesto
Gelişen teknoloji ile global ölçekte artan rekabet, geleceğin, hatta günümüzün ihtiyaçlarına yön verdiği için geleceğe dönüştürebilecek, üretken topluluklara ihtiyaç artmıştır. Bu sebeple, doğa ile dünya için üreten, geleceğe şekil veren, inovatif bir topluluk yaratmayı amaçlıyoruz. Bu topluluğun bütünsel ve döngüsel bakış açısına sahip, insana ve yaşama odaklanarak doğru problemlere sürdürülebilir verimlilik temelinde çözümler üreten girişimci bireyler ile oluşacağına inanmaktayız. Bu topluluğun yapı taşı olan nitelikli insan gücünü,
- sorgulayan, öğrenmeyi bilen ve doğru bilgiye ulaşabilen, bilmediklerinin ve öğrenmesi gerektiği konuların farkında,
- teorik bilgiyi pratiğe dökebilmek için teknolojiyi ihtiyaçları doğrultusunda kullanabilen
- empatik iletişim ve yapıcı işbirlikleri ile disiplinler arası çalışma kabiliyeti yüksek, karmaşık problemlere doğru sorular ile yaklaşarak netlike oluşturabilen,
- soyut düşünceyi somut çıktılara dönüştürebilen kişiler olarak tanımlamaktayız.
Bu sebeple “Tasarım Odaklı Düşünme” zihin yapısını temel olarak benimsemekte, “Tasarım” kavramını da günümüzde her disiplinin kullandığı problem çözme ve proje geliştirme becerisi olarak ele almaktayız. Bu yaklaşım ile disiplinler arasındaki gri alanlarda cesurca hareket edebilen, harmonik çok seslilik ile tasarımı paylaşarak sahiplenebilen, paydaş beklentilerinin farkında ve onları dinleyerek gerçek anlamı arayan, etkili bir çözüm için sürece ve öğrenmeye odaklanmış, topluluk ile toplumsal fayda yaratan, sorumluluk sahibi liderler yetiştirmeyi hedefliyoruz.
Bireyden toplumu geliştiren organizasyonel öğrenme sürecinde bireyin, hayattan gerçek problemler ile kendisini keşfederek, sürece özgün katkılar sunabileceği, sınır tanımayan işbirliklerini destekleyen teknoloji tabanlı, yaparak/deneyimleyerek öğrenme yaklaşımını benimsemekteyiz.
Topluluk oluşturmak için eğitim stratejmizi farkındalık yaratma, uygulama ve yaratmak olarak üç aşamada tanımlamaktayız.
- Farkındalık yaratma sürecinde bireylerin öz farkındalıklarını geliştirecek, bireyi kavramlar ile tanıştırırken onları dijital altyapımıza dahil edeceğiz.
- Uygulama aşamasında ise teorik bilginin pratiğe dönüşeceği alanlar yaratacağız.
- Yaratma aşamasında ise oluşan topluluğun ihtiyaçları doğrultusunda içerikler geliştireceğiz.
Lisans Seviyesi
ID0450 Design Thinking
https://feng.yasar.edu.tr/wp-content/uploads/2020/09/1920_ID0450_DesignThinking.pdf
YAN DAL PROGRAMI
Neden Design Thinking / Tasarım Düşüncesi Yan Dal Programı?
Türkiye’de öğrencilerin, lisans eğitimleri sırasında farklı disiplinlerle ortak çalışma yapmamış olmaları, iş dünyasına girdiklerinde zorlanmalarına neden olmaktadır. Bu deneyimsizlik üretken olma, yaratıcı ve esnek problem çözme becerilerini olumsuz etkilemektedir. Kısaca, Türkiye’de disiplinler-arası çalışma kültürü henüz oluşmamıştır.
Tasarım Düşüncesi metodu, disiplinler-arası katılımcılarla problem tanımı yapma ve tanımlanan problemlere farklı çözüm önerileri getiren bir yaklaşım olup, inovasyon kültürünün temelini oluşturan metodolojilerden bir tanesidir. Fakat yerelleşmiş kaynağın olmayışı bu metodolojinin gelişmesine ve yayılmasına engel olmaktadır. Üniversitemizde disiplinler-arası tasarım odaklı yaratıcı problem çözümü kültürünü lisans eğitiminde üniversitemiz tüm bölüm öğrencilerine sunmak için Design Thinking / Tasarım Düşüncesi Yan Dal Programı sunulması planlanmaktadır. Bu program kapsamında, üniversitemizde mevcut olan tüm lisans programlarının öğrencilerinin kabul edileceği, global boyutta Endüstriyel Tasarım alanından kaynaklanmış ve ürün, hizmet ve deneyim tasarımı alanlarında kullanılan; katılımcı tasarım ve yaratıcı düşünce tekniklerini uygulama becerisi kazandırmak bu yan dal kapsamında amaçlanmaktadır.
Hedef ve Gelecek Vizyonu
Tasarım Düşüncesi metodunu oluşturan teknikler hali hazırda Endüstriyel Tasarım Bölümü lisans eğitimi tasarım stüdyosu derslerinde uygulanmaktadır. Bu derslerdeki uygulamalar daha çok ürün, hizmet, sistem ve deneyim tasarımları gerçekleştirmek amacıyla uygulanmakta ve ürün ve hizmet tasarımı projeleri yapılmaktadır. Hali hazırda var olan derslere, yan dal öğrencilerinin katılımıyla Tasarım Düşüncesiyle tanışmaları ve Tasarım öğrencileriyle iş birliği yaparak süreçte etkin ve verimli çözüm üreten meslek insanı olmaları bu program çerçevesinde hedeflenir. Bu bağlamda, üniversitemizde Tasarım Düşüncesi eğitim sistemini yerelleştirerek, tasarım eğitimi almamış öğrencilere yaratıcı düşünme ve problem çözümü metotlarını kazandırmak amaçlanır.
Bu Yan Dal Programının hayata geçmesinin hemen ardından, Tasarım Düşüncesi Yüksek Lisans Programı açılması planlanmaktadır. Yukarıda sözü edilen Yan Dal programının, YL programına öğrenci yetiştirmesi de hedeflenmektedir. YL Programının eğitim sistemini oluşturan, eğitim içerikleri, materyalleri ve alt yapısını kurgulayarak, uygulama-odaklı araştırma modeline dayanan Tezsiz 1 yıllık bir program olması düşünülmektedir.
Bu kapsamda İzmir Tasarım Fabrikası projesi ile görev alacak eğitmenlerin eğitimi gerçekleşmiş olup tasarlanan dersler oluşturulan eğitim sistemine entegre edilmişlerdir. Ayrıca Global Design Thinking Assoc.’a kurum olarak katılma süreci desteklenecektir.
Ne zaman?
Önerilen bu Yan Dal Programı 2021- 2022 Güz Döneminde başlayabilir. Programa üniversitenin öğrenciler eğitimlerinin 3. ve 5. sömestrinde başvurup başlayabilirler.
Nerede?
Endüstriyel Tasarım Bölümü mevcut derslerinde.
Kim Başvurabilir
Tasarıma ve yaratıcı düşünme ve problem çözme tekniklerine ilgili ve istekli öğrenciler programa başvurabilirler. Programa Sanat ve Tasarım Fakültesi Endüstriyel Tasarım ve Müzik bölümü dışındaki Mühendislik, Mimarlık, İletişim, İnsan ve Toplum Bilimleri, İşletme Fakülteleri ve Uygulamalı bilimler Yüksek Okulu öğrencileri eğitimlerinin 3. ve 5. sömestrinde başvurabilirler.
Yüksek Lisans Programı
Nedir?
3 dönemden oluşan tezsiz, Türkçe Yüksek Lisans Programıdır.
Neden Design Thinking / Tasarım Düşüncesi Yüksek Lisans Programı?
Türkiye’de öğrencilerin, lisans eğitimleri sırasında farklı disiplinlerle ortak çalışma yapmamış olmaları, iş dünyasına girdiklerinde zorlanmalarına neden olmaktadır. Bu deneyimsizlik üretken olma, yaratıcı ve esnek problem çözme becerilerini olumsuz etkilemektedir. Kısaca, Türkiye’de disiplinler-arası çalışma kültürü henüz oluşmamıştır.
Tasarım Düşüncesi metodu, disiplinler-arası katılımcılarla problem tanımı yapma ve tanımlanan problemlere farklı çözüm önerileri getiren bir yaklaşım olup, inovasyon kültürünün temelini oluşturan metodolojilerden bir tanesidir. Fakat yerelleşmiş kaynağın olmayışı bu metodolojinin gelişmesine ve yayılmasına engel olmaktadır.
Üniversitemiz kapsamında 2017 yılında açılan lisans seviyesinde Üniversite seçmeli Design Thinking dersi, 2019 yılında başlayan Izmir Design Factory adlı Avrupa Birliği programıyla daha etkin bir hale getirilmiş ve kurumsal ve KOBİ ölçeğinde firma işbirlikleri ile Üniversite-Sanayi işbirliklerini güçlendirmiştir. Üniversitemizin stratejisine de giren Design Thinking yaklaşımı ile Üniversitemizde disiplinler-arası tasarım odaklı yaratıcı problem çözümü kültürünü lisans eğitiminde üniversitemiz tüm bölüm öğrencilerine sunmak için Endüstriyel Tasarım Bölümü’nde Design Thinking / Tasarım Düşüncesi Yan Dal Programı 2021-2022 Güz Döneminde açılmıştır. Bu çalışmayı takiben, Üniversite Sanayi işbirliklerinin güçlendirilmesi ve nitelikli çıktıların getirilerek hem akademik hem de profesyonel hayatı destekleyen bir Yüksek Lisans programı ihtiyacı doğmuştur.
Hedef ve Gelecek Vizyonu
Yan Dal programı ile Yüksek Lisans programı kurgusu başlamıştır ve Yan Dal Programı ile YL programına öğrenci yetiştirilmesi planlanmıştır. YL Programının eğitim sistemini oluşturan, eğitim içerikleri, materyalleri ve alt yapısını kurgulayarak, uygulama-odaklı araştırma modeline dayanan Tezsiz 1 yıllık bir program olması düşünülmektedir. Bu kapsamda İzmir Tasarım Fabrikası projesi ile görev alacak eğitmenlerin eğitimi gerçekleşmiş olup tasarlanan dersler oluşturulan eğitim sistemine entegre edilmişlerdir. Ayrıca Global Design Thinking Assoc.’a kurum olarak katılma süreci desteklenecektir.
YL Programı ile global paydaşlı, uygulamalı dersler ve bu alanda literatürü besleyen akademik araştırmaların yapılması hedeflenmiştir. Kurgulanacak Sanayi işbirlikleri ile endüstriye nitelikli insan gücü geliştirilmesi ve global pazarda rekabetlerini güçlendirecek projelerin üretilmesi ile yerel kalkınmaya destek olunması amaçlanmıştır.
Kimler Başvurabilir ?
Tasarıma ve yaratıcı düşünme ve problem çözme tekniklerine ilgili ve istekli, Yan Dal programını tamamlamış, Sanat ve Tasarım Fakültesi, Mühendislik, Mimarlık, İletişim, İnsan ve Toplum Bilimleri, İşletme Fakülteleri Lisans programlarından mezun öğrenciler programa başvurabilirler.
Ne Zaman?
Önerilen bu Yüksek Lisans Programı 2022- 2023 Güz Döneminde başlayabilir.
Nerede?
Sanat ve Tasarım Fakültesi’nde kurgulanacak Anabilim Dalı Kapsamında dersler kurgulanacaktır.